Allmänna villkor (Konsument/privatperson)

Allmänna Villkor för e-SIP (för Konsumenter)

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) reglerar din användning av e-SIP som tillhandahålls i Sverige av Applion Nordic AB, org. nr 556644-1787 (”e-SIP”). Villkoren gäller mellan dig som konsument och e-SIP. Genom att registrera ett konto eller använda e-SIP, accepterar du dessa Villkor.

1. Omfattning och tjänstens beskrivning

1.1 e-SIP tjänster
e-SIP tillhandahåller telekommunikationstjänster som framförallt är baserade på SIP (Session Initiation Protocol), vilket är ett internetprotokoll som möjliggör IP-telefoni och andra typer av kommunikationstjänster över internet. e-SIP tjänsterna är vanligtvis inte traditionella telefonabonnemang utan riktar sig till konsumenter och företag som önskar specialanpassade telekommunikationslösningar integrerade med digitala tjänster och webblösningar.

2. Användarens ansvar och förpliktelser

2.1 Registreringskrav
För att använda vissa av tjänsterna som tillhandahålls av e-SIP kan du behöva registrera ett konto på e-SIP.se. Efter registrering kan e-SIP komma att verifiera numret genom att skicka ett SMS med en verifieringskod till det angivna numret. Vid lämnandet av information till e-SIP förbinder du dig att lämna korrekta, fullständiga och uppdaterade uppgifter vid registrering. e-SIP ansvarar inte för problem eller förseningar som uppstår på grund av eventuell felaktig information som du lämnat.

2.2 Laglig användning
Du förbinder dig att använda e-SIP:s tjänster i enlighet med svensk lag och endast för lagliga ändamål. Du får inte använda våra tjänster för olaglig aktivitet, som exempelvis bedrägerier, nätfiske eller annan skadlig verksamhet. e-SIP förbehåller sig rätten att stänga av eller avsluta ditt konto om du bryter mot detta.

3. Pris, betalning och fakturering

3.1 Prissättning
Aktuella priser för våra tjänster anges på e-SIP webbplats. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms) där så är tillämpligt, om inte annat anges.

3.2 Betalningsvillkor
Om inte annat anges vid beställningstillfället sker betalning för tjänsterna som erbjuds av e-SIP i förskott och baseras på den betalningsperiod som du har valt (månadsvis, kvartalsvis eller årlig). Betalning sker via de metoder som anges på vår webbplats, såsom kreditkort, banköverföring eller faktura. Om betalning inte mottas i tid kan din tjänst tillfälligt avbrytas tills betalning är genomförd.

3.3 Förseningsavgifter
Vid utebliven eller försenad betalning kan e-SIP debitera dröjsmålsränta enligt gällande räntelag samt en påminnelseavgift.

3.4 Återkommande betalningar
Om du har valt ett abonnemang med återkommande betalningar (t.ex. månadsabonnemang), debiteras du automatiskt vid början av varje ny betalningsperiod. Du ansvarar för att se till att ditt betalningssätt är uppdaterat och tillräckliga medel finns tillgängliga.

4. Konsumentens ångerrätt

4.1 Ångerrätt enligt distansavtalslagen
Som konsument har du enligt distansavtalslagen (2005:59) rätt att ångra ditt avtal inom 14 dagar från den dag avtalet ingicks. För att utnyttja ångerrätten ska du meddela oss via e-post på info@e-sip.se eller genom att använda standardformuläret för utövande av ångerrätt som återfinns i bilaga 1.

4.2 Avstå från ångerrätt
Om du börjar använda tjänsterna under ångerfristen och accepterar att de ska levereras omedelbart, kan du förlora din ångerrätt enligt lag. Vid utnyttjad ångerrätt blir du skyldig att betala för den del av tjänsten som du redan har använt.

5. Avtalets längd och uppsägning

5.1 Avtalets längd
Avtalet mellan dig och e-SIP löper tills vidare om inget annat avtalats, exempelvis vid tecknande av ett tidsbegränsat avtal. Du kan när som helst säga upp avtalet genom att kontakta oss via e-post eller genom att avsluta ditt abonnemang i ditt konto på vår webbplats.

5.2 Uppsägning av avtal
Uppsägningen träder i kraft vid utgången av den innevarande betalningsperioden. Du debiteras inte för nästkommande period om uppsägning sker innan den nya perioden påbörjas. Vid uppsägning har du fortsatt tillgång till tjänsten under resterande tid av den betalade perioden.

5.3 e-SIPs uppsägning
e-SIP har rätt att säga upp ditt avtal med omedelbar verkan vid misstanke om missbruk, brott mot Villkoren eller vid upprepad utebliven betalning. Vi förbehåller oss rätten att stänga av ditt konto vid misstanke om bedräglig eller olaglig användning.

6. Leverans och tillgänglighet av tjänster

6.1 Tillhandahållande av tjänster
e-SIP gör sitt bästa för att säkerställa att tjänsterna fungerar utan avbrott och håller hög kvalitet. Dock kan tillfälliga störningar eller avbrott förekomma på grund av tekniska problem, underhåll eller yttre faktorer som vi inte kan påverka.

6.2 Planerade avbrott
Vid planerat underhåll eller andra driftavbrott som kan påverka tjänsternas tillgänglighet kommer vi att meddela dig i förväg, om möjligt.

6.3 Force majeure
e-SIP ansvarar inte för driftstörningar eller avbrott som orsakas av omständigheter utanför vår kontroll, såsom naturkatastrofer, krig, strejk eller myndighetsåtgärder (force majeure).

7. Ansvarsbegränsning

7.1 Begränsat ansvar
e-SIP ansvarar för direkta skador som orsakats av fel eller brister i tillhandahållandet av tjänsten, men ansvarar inte för indirekta skador, såsom förlorad vinst eller annan följdförlust, såvida inte skadan orsakats av uppsåt eller grov vårdslöshet. Konsumentens rätt till skadestånd regleras enligt tvingande bestämmelser i svensk konsumentlagstiftning.

7.2 Skadeståndsanspråk
Maximalt skadestånd som e-SIP kan åläggas att betala motsvarar det belopp som konsumenten har betalat för tjänsten under den innevarande betalningsperioden, såvida inte skadan orsakats av uppsåt eller grov vårdslöshet, då e-SIP kan åläggas att ersätta hela skadan.

8. Immateriella rättigheter

8.1 Rättigheter till innehåll
Allt innehåll på e-SIP webbplats, inklusive men inte begränsat till, logotyper, varumärken, texter, bilder och programvara, är skyddat enligt upphovsrätts- och varumärkeslagstiftning. Du får inte kopiera, distribuera eller på annat sätt använda detta innehåll utan skriftligt tillstånd från e-SIP.

9. Personuppgiftshantering

9.1 Integritetspolicy
e-SIP behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsregler, inklusive GDPR. Vi samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för att tillhandahålla våra tjänster. För mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter, vänligen se vår Integritetspolicy.

10. Ändringar av villkor

e-SIP förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Villkor. Vid väsentliga förändringar kommer du att informeras via e-post eller genom meddelande på vår webbplats. De nya villkoren börjar gälla 30 dagar efter att du blivit informerad om ändringarna. Om du inte accepterar de nya villkoren har du rätt att säga upp ditt avtal innan de träder i kraft.

11. Tvistlösning och tillämplig lag

11.1 Tillämplig lag
Dessa Villkor och din användning av våra tjänster regleras av svensk lag. Vid eventuella tvister ska vi i första hand försöka lösa dem genom förhandling.

11.2 Tvistlösning
Om vi inte kan lösa tvisten genom förhandling har du rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller annan tvistlösningsinstans för att få din sak prövad. Tvister kan också avgöras i allmän domstol i Sverige.

Kontakta Oss

Om du har frågor om dessa Villkor eller om våra tjänster, tveka inte att kontakta oss: E-post: info@e-sip.se
Telefon: 0900 670 99 50

Bilaga 1 – Ångerrättsblankett

Enligt distansavtalslagen (2005:59) har du som konsument rätt att frånträda avtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du mottagit varan eller ingått tjänsteavtalet.

Fyll i och returnera denna blankett om du vill ångra ditt köp:

  • Per post: Applion Nordic AB,  MAILBOX 386, 111 73 Stockholm

  • Per E-post: e-sip@applion.se

  • org. nr 556644-1787

Beställningsnummer/fakturanummer Varan/tjänsten beställdes den (datum) Varan/tjänsten mottogs den (datum) Namn på konsument (er) Adress på konsument (er) Din E-post Namn Underskrift av konsument (er) (endast om blanketten skickas i pappersform) Skicka in